Bersyukur dan Tersenyumlah



Alhamdulilah.. aku bersyukur masih terus dapat melakukan kerja-kerja harian dengan lancar, masih boleh melakukan apa yang aku mahukan, bermula daripada bangun tidur sehingga tidur semula. Suatu nikmat yang sungguh besar Allah berikan kepada manusia, hikmah pertukaran siang kepada malam. 

Dua tiga hari ini, aku terasa sedikit letih, siang kerja, hujung minggu setiap malam pun kerja, tapi  mungkin juga akibat susunan masa yang masih kurang baik. Tapi hikmah kejadian siang dan malam itu aku sangat rasai, pada siang hari aku sibuk dengan urusan kerja , namun Allah hadirkan malam untuk berehat, bernafas dengan betul, dan hanya buat kerja-kerja yang ringan. 

Dua tiga hari ini juga aku banyak belajar, ada suatu keadaan yang kita sendiri harus mengetepikan masa rehat, mengetepikan rasa letih, mengetepikan kemalasan yang melanda, kerna ada amanah yang harus dijalankan. Allah mengajarkan aku erti sabar dalam kesusahan, mengajarkan aku erti ikhlas dalam apapun yang dilakukan, mengajarkan aku erti pengorbanan yang sebenar, mengorbankan diri sendiri, bekorban untuk orang lain, dan orang sekeliling.

Ya.. aku tahu apa yang Allah ajarkan saat ini adalah untuk membentuk diri menjadi insan yang lebih baik daripada sebelumnya, seperti doa-doa yang selalu disebut-sebutkan dan yang diimpikan.

Dan aku yakin, Allah meletakkan seseorang dalam suatu keadaan tanda kita mampu untuk melaluinya, mampu untuk melakukannya. Sesuai dengan firmanNya di dalam Surah Al Baqarah ayat 287 yang bermaksud "Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan batas kemampuannya". Maka bersyukurlah.. kerna Allah memilih kita. 

Hebatnya Allah, kasihnya Allah, memberikan sesuatu bergantung kepada kemampuan diri seseorang. Maka tersenyumlah, kita pasti mampu laluinya. 

semoga apapun cara yang Allah inginkan kita laluinya, semoga kita tetap sabar, tetap positif walaupun kadang terasa perit dan ingin putus asa. InshaAllah semoga kita sama-sama sentiasa memurnikan niat dalam apapun yang kita lakukan kerna Allah, kerna ingin redhaNya.
Semoga dengan doa dan niat yang benar, membuatkan kita terus kuat dan tetap bersemangat melalui kehidupan kita. 


Kasihry,
Semoga selalu bersyukur dan terus tersenyum.
7.27 pm
  • 31/1/2019





Comments

Popular posts from this blog

Menjahit Sayapku

Ada~~

Malam Yang Pekat